בדקנו אחת לאחת את טענות שותפות לוויתן ושר האנרגיה יובל שטייניץ – התוצאה מביכה

השקרים המביכים של יובל שטייניץ

הרבה טענות מועלות מצד שותפות לוויתן והשר יובל שטייניץ בנוגע לאנרגית הגז ומחדל האנרגיות המתחדשות בישראל. הלכנו ובדקנו אותן אחת לאחת.
את חלקן ניתן לסתור בקלות באמצעות בדיקה מול שותפויות הגז עצמן, משרד האנרגיה או עם המשרד להגנת הסביבה. את חלקן ניתן להפריך באמצעות בדיקה פשוטה בגוגל.
את שאר הטענות סותר ארגון ה- IPCC של האו"ם (ארגון המאגד אלפי מדענים מ-195 מדינות), מאה מדענים ישראלים בראשות שני חתני פרס נובל, ועוד שורה של חוקרים באקדמיה ואנשי ביטחון.
ברצוננו להביא בפני הציבור את הטענות כפי שהן מצוטטות באתר לוויתן וכפי שנאמרו על ידי השר יובל שטייניץ, במיוחד בראיון האומלל בגלי צה"ל.
למי שיתאזר בסבלנות ויגיע לסוף המסמך מחכה הדרן משעשע (או עצוב) של השר יובל שטייניץ שהוא באמת לא ייאמן.
קריאה מחכימה,
שומרי הבית.

הטענות של פרויקט לוויתן (לקוח מאתר הפרויקט):

מאתר פרוייקט לוויתן:   "הגז יביא ליותר ביטחון אנרגטי לישראל"  - שקר מוחלט

רכישת גז נוזלי משווקי העולם בחוזי ספוט זולה יותר כיום מאשר רכישת גז ממאגר לוויתן, כאשר את המסוף בחדרה ניתן להפוך לתפעולי באופן מלא ולהכניס דרכו באופן שוטף גז זול יותר ומסוכן פחות (ללא סכנות זיהום).  במקרה כזה, מסוף זה הופך להיות שקיל לצינור גז מאסדת לוויתן (נוסף על זה מתמר), כך שאסדת לוויתן אינה הפתרון היחיד לביטחון אנרגטי למשק הגז המקומי, ודאי שלא האופטימלי.

שר האנרגיה יובל שטייניץ כבר סגר את אסדת תמר בעקבות ירי טילים מעזה והכריז על מצב חירום במשק (מה שאילץ את תחנות הכוח לשרוף מזוט וסולר, הדלקים המזהמים ביותר, אבל זה לסעיף אחר…)

ביטחון אנרגטי לישראל אפשרי באמצעות משק חשמל מבוזר, שלא ניתן לפגוע בו נקודתית, ולא ניתן להשבית את פעולתו באמצעות פעולות טרור. את זה ניתן לעשות רק באמצעות משק אנרגיה המבוסס על אנרגיה סולארית.

מאתר פרוייקט לוויתן:   "הגז יביא לאוויר נקי "  -  שקר מוחלט
מאתר פרוייקט לוויתן:   "הגז הוא הדלק הנקי ביותר מבין הדלקים הפוסיליים "   -  ספין

כל הדלקים הפוסילים הם מזהמים, גורמים למחלות קשות, ופולטים גזי חממה. ישראל יכולה להתקדם במהירות לאנרגיה מתחדשת שפולטת אפס גזי חממה. אנרגיה סולארית היא זולה יותר, בריאה יותר,  ונקייה יותר.

גז מזהם לאורך כל שרשרת האספקה שלו- קידוחים, הפרדה למרכיבים באסדה, דליפות קונדנסט מצנרת ומיכלים, שפיכת מי תוצר מזוהמים לים, שריפת הגז בתחנות הכוח, זיקוק הקונדנסט בבתי הזיקוק, שריפת תזקיקים המיוצרים מהקונדנסט ועוד. מעולם לא הושק מחקר הבוחן את זיהומי הגז לאורך כל שרשרת האספקה שלו, ביחס לנפט או פחם (לחברות הגז אין עניין במחקר כזה, כמובן). לפיכך, מה שברור הוא שגז הוא דלק מאובנים מזהם ממשפחת הפחם והנפט. מה שלא ברור הוא מי מהם יותר מזהם מהאחר.

אתר פרוייקט לוויתן: " חומרים מסוכנים שיפלטו כתוצאה מפעילות האסדה לא יגיעו לחוף " ואנו שואלים - איזו חומה תעצור אותם ?

זיהום אוויר לא נעצר באוויר סתם כך. זה מה שגרם לכך שאסון צ'רנוביל התגלה בשבדיה, במרחק של 1100 קילומטרים. בנוסף, על פי כתב העת נייצ'ר, זיהום האוויר מסין מגיע לארה"ב. השריפות באוסטרליה העלו עשן מזוהם שמקיף את כל העולם.

ואצלנו, עוד לפני הנישוב, תוך כדי, וגם אחריו, חומרים מסוכנים כבר הגיעו לתחנות הניטור בחוף. כמו כן: נתונים בתחנות הניטור נמחקו לאחר חריגות.

השקרים של שר האנרגיה יובל שטייניץ

שר האנרגיה יובל שטייניץ : " הגז מלוויתן יוביל לסגירת התחנות הפחמיות בחדרה" - שקר מוחלט מכמה סיבות:

ל מדינת ישראל יתירות של 33% במשק החשמל כך שיכולה כבר כיום לסגור את התחנות הפחמיות בחדרה. ראו תחקיר שקוף בנושא.

להלן שורת הוכחות נוספת לכך ש- אין קשר בין הגז מלוויתן לבין סגירת התחנות הפחמיות בחדרה.

גם עמותת אדם טבע ודין קובעת: השר (שטייניץ) לא פעל לעיגון סטטוטורי ולו”ז קבוע לסגירת תחנות הכוח הפחמיות – משרד האנרגיה קבע יעד ראוי אך מרוחק ואמורפי לסגירת התחנות הפחמיות, כאשר בפועל ניתן כבר כיום לפעול לתחילת סגירתן.

שר האנרגיה יובל שטייניץ: "מדינת ישראל נמצאת באחד המקומות האחרונים בעולם מבחינת פליטת גזי חממה" -  שקר מוחלט

מדינת ישראל נמצאת בצמרת העולמית מבחינת פליטת גזי חממה לנפש על פי ה- World_Resources_Institute

ישראל נמצאת במקום ה- 29 המביש, מתוך 195 מדינות, כשבראש מדינות המפרץ. אסדת לוויתן הפולטת מתאן בכמויות עצומות תחמיר את מצבה של ישראל בסך הפליטות לנפש. 

מעבר לכך נובל אנרג'י המפעילה את אסדת תמר ואסדת לוויתן ניצבת במקום ה- 95 בעולם מבחינת פליטת גזי חממה וחלק גדול מפעילותה נמצאת בישראל.

שר האנרגיה יובל שטייניץ: "מדינת ישראל היא אחת המדינות המתקדמות בעולם בהפחתת גזי החממה" - שקר מוחלט

ישראל היא אחת המדינות המפגרות בעולם בהפחתת גזי החממה. אלו המדינות המובילות באימוץ אנרגיות מתחדשות – ישראל בתחתית.

בשנים האחרונות החליפה מדינת ישראל את שריפת הפחם שפולט את גז החממה CO2, בגז שפולט את גז החממה מתאן, שהוא פי 86 גרוע יותר מפחם ל- 20 שנה, מבחינת משבר האקלים. כך למעשה החמרנו את מצבנו ולא שיפרנו.
רק אנרגיות מתחדשות לא פולטות גזי חממה, אבל בישראל- אחוז האנרגיות המתחדשות עומד על 6.8% בלבד. 

להלן מספר קישורים רלוונטיים בנוגע להשפעת הגז על משבר האקלים:

שר האנרגיה יובל שטייניץ : "מה נעשה בחורף ובלילה? נשב בחושך?" - שטות מביכה במיוחד של שר האנרגיה שאמור להכיר את הטכנולוגיה של אגירת אנרגיה

המאפשרת לתעל אנרגיה סולארית ולהשתמש בה בערב או בימים מעוננים. אגירת אנרגיה קיימת כבר מספר שנים ומתפתחת במהירות בכל העולם וגם בישראל

שר האנרגיה יובל שטייניץ : "ברגע שימציאו בעולם שיטות אגירה לערים שלמות אז יהיה אפשר (להשתמש באנרגיה סולארית). היום בקושי מצליחים לאגור לעיירה קטנה." האם בעיני השר שטייניץ לאס וגאס היא עיירה קטנה?

בלאס וגאס מקודמת בימים אלו תוכנית להקמת תחנת כוח סולארית ענקית בהספק של 1.2GW ו- 590MW באגירת אנרגיה.

בנוסף, אנרגיה סולארית + אגירה איננה רק אפשרית היא גם זולה יותר! כבר כיום טכנולוגיה המשולבת סולארי+אגירה זולה יותר מכל אנרגיה פוסילית ובכלל גז.

שר האנרגיה יובל שטייניץ : "אנחנו יכולים להגיע רק למקסימום של 30% אנרגיית שמש, הבעיה היא שהשמש שוקעת" - נסתר על ידי המשרד להגה"ס

המשרד להגנת הסביבה טוען: אפשר להפיק 43% מהאנרגיה של ישראל באמצעות פאנלים סולאריים. וזאת רק באמצעות שימוש בגגות קיימים, של מבני ציבור, גגות פרטיים, חניות, מאגרי מים וכד'

מסתבר שאם רוצים אפשר.

דוגמא טובה עוד יותר ליעילות של אנרגיה סולארית היא גרמניה "שטופת השמש": כבר בשנת 2019 46% מתצרוכת החשמל במדינה מאנרגיות מתחדשות ו- 9% מאנרגיה סולארית!
גרמניה היא מדינה עם כמעט 90 מיליון איש, פי 10 מישראל. בחישוב התפוקות המוצגות בלינק, יוצא שגרמניה מייצרת באנרגיה סולארית כפול מצריכת החשמל המקסימלית בישראל! ולא מדובר בשטחים עצומים אלא בניצול של שטח קיים כמו: מגרשי חנייה, מוסדות ציבור, בריכות, אגמים, שטחי חקלאות, וגם בתחנות כוח ייעודיות.

שר האנרגיה יובל שטייניץ : "זיהום האוויר ירד ב- 50% " -  שקר

"שטייניץ משמיט שני מפעלים פטרוכימיים הגדולים בתולדות המדינה. אסדת תמר זיהמה בשנים האחרונות כמו כל המפעלים בארץ יחד. אם נצמדים למציאות ולא משמיטים את אסדות זיקוק הגז מהמשוואה, רואים מיד שזיהום האוויר בישראל עלה ולא ירד.

אם נבחן את היקף הפליטות של בנזן, מסרטן וודאי, בין השנים 2013-2018, נראה שזה עלה פי יותר מ- 4! (על פי דו"חות המפל"ס של המשרד להגנת הסביבה).

שר האנרגיה יובל שטייניץ : "אנחנו נפטרים מהסולר והמזוט"  -  שקר

אסדות גז בקרבת החוף הן סכנה בטחונית כה גדולה, עד שבשל איום של טילים מעזה שר האנרגיה השבית את אסדת תמר ומשק האנרגיה עבר להתבסס על סולר ומזוט, זאת, כדי שאסדה פעילה לא תיפגע חלילה מטיל אוייב, מה שיוביל לאסון בקנה מידה כזה, שמדינת ישראל תתקשה מאוד להשתקם ממנו.

שר האנרגיה יובל שטייניץ : "לא משתחרר כמעט מתאן באנרגיית גז, כולל בשינוע והובלה" - שקר מוחלט

על פי חברת נובל אנרג'י עצמה היא פולטת מדי שנה אלפי טונות של מתאן לאוויר. זהו המסמך המלא שהוגש למשרד להגנת הסביבה – (מפל"ס PRTR) לשנת 2014.
ואלו הם נתוני הפליטות של מתאן מסקטור האנרגיה – רובם מאסדת תמר:

פליטות מתאן מסקטור האנרגיה

בנוסף, על פי חברת SP-Interface המתמחה באיתור וכימות של דליפות גז טבעי ופליטות מתאן: עשרות מחקרים בשנים האחרונות מראים כי מתאן נפלט בהיקף ניכר ממתקני גז טבעי. פליטות אלו מגיעות ל-4-10% מכל הגז הטבעי המופק.

שר האנרגיה יובל שטייניץ : "יש ארגונים סביבתיים, שבאו באומץ ואמרו שחשוב לבצע את המהלך הזה: אסדה 10 ק"מ מהחוף זה דבר נכון. גרינפיס ששיבחו את המהלך, אדם טבע ודין, החברה להגנת הטבע…" - שקר.

הציטוט המניפולטיבי בחלקו והשקרי ברובו נאמר בכנס סביבה 2050 ונלקח מכאן.

 

להלן תגובת גרינפיס:   

גרינפיס תומכים בשומרי הבית

אדם טבע ודין כותבים באתר שלהם:   שר האנרגיה (יובל שטייניץ) לא קידם חזון ארוך טווח למשק האנרגיה – המשק הישראלי שרוי בכאוס טוטאלי. למדינת ישראל אין משק אנרגיה בר קיימא ואין חזון ארוך טווח של מהו משק אנרגיה כזה וכיצד ניתן להגיע אליו….

המשרד בראשותו פועל לקידום מסיבי של גז טבעי על חשבון אנרגיות מתחדשות והתייעלות אנרגטית תוך הטעיית הציבור כי מדובר באנרגיה נקייה.
השר (שטייניץ) לא פעל לעיגון סטטוטורי ולו”ז קבוע לסגירת תחנות הכוח הפחמיות – משרד האנרגיה קבע יעד ראוי אך מרוחק ואמורפי לסגירת התחנות הפחמיות, כאשר בפועל ניתן כבר כיום לפעול לתחילת סגירתן.

אדם טבע ודין

איריס האן, מנכ"לית החברה להגנת הטבע פנתה למשרד האנרגיה ולמשרד להגנת הסביבה ואמרה את הדברים הבאים:  "חביות הקונדנסט מייצרות סיכון יום יומי אמיתי לתקלת זיהום ים חמורה שתוצאותיה הרסניות לכלכלה, לסביבה ולחברה הישראלית… זו התנהלות רשלנית של המדינה."
כמו כן דורשת החברה להגנת הטבע לקבוע יעד יצור חשמל של 50% עד 2030, יעד כמעט כפול מהיעד של יובל שטייניץ. 

לדברים הללו אפשר להוסיף את פרופסור אלון טל, מייסד אדם טבע ודין שהוביל מכתב של 100 מדענים ושני זוכי פרס נובל פרופ' דן שכטמן ופרופ' ישראל אומן, בדרישה מהשר שטייניץ לזנוח את הגז ולעבור לאנרגיות מתחדשות.

השקר שהכי קל להפריך של שר האנרגיה יובל שטייניץ:
"אני אשמח אם תשלחו לי את הציטוט הזה, כי לא אמרתי שמשבר האקלים תפס אותנו בהפתעה."

טוב שטייניץ, זה קצת מביך, אבל ביקשת אז הנה ההוכחה: 

 

סרטונים נבחרים

כתבות נבחרות

הרשמה לניוזלטר

דילוג לתוכן